علت دود کردم اجاق گاز و فر
/ توسط کازشناس فنی / نظافت اجاق گاز / 0 دیدگاه

علت دود کردن اجاق گاز و فر همراه با راه حل های عملی

دود کردن شعله های اجاق گاز یکی از رایج ترین مشکلات در بین کاربران اجاق ها می باشد. اگر بخواهیم دود کردن اجاق گاز را به صورت خلاصه توضیح دهیم میتوان گفت شعله طوری بسوزند که وسایلی مانند کتری یا قابلمه را سیاه میکنند.

وقتی شعله ها شروع به دود کردن می افتند میتوان گفت اجاق شما مشکلات جدی دارد و باید سریع دست به کار شوید چون اصلی ترین عامل این اتفاق را میتوان مونواکسید کربن بیش از اندازه دانست که علاوه بر دود کردن و ضرر به وسایل آشپزخانه میتواند برای سلامتی شما هم مفید باشد.

حالا لیست وار به عوامل دود کردن اجاق می پردازیم سپس هریک را به صورت مفصل توضیح میدهیم.

 

          کثیف بودن اجاق گاز

          مشکل شستشوی گاز با شوینده های نامناسب

          دود طبیعی از اجاق گاز های نو

          زرد سوختن شعله اجاق گاز

          بالا بودن میزان گاز نسبت به هوا

          استفاده نادرست از اجاق گاز

 

کثیف بودن اجاق گاز

این کار اغلب به علت ریختن باقی مانده مواد غذایی در روی اجاق به وجود می آید. مواد غذایی باقیمانده روی سرشعله ها با سوختن سبب به وجود آمدن دود می شوند. برای برطرف کردن این عیب باید پس از هر بار پختن غذا روی اجاق گاز را تمیز کنید. با یک پارچه نم دار و قدری مواد شوینده ویژه تمیز کردن سطوح این کار به آسانی قابل انجام است.

 

شستشوی گاز با شوینده های نامناسب 

استفاده زیاد از مواد شوینده هم این اشکال را به وجود می آورد. برای برطرف کردن این مشکل باید توجه کنید که از مواد شوینده مرغوب و استاندارد استفاده کنید. همینطور در استفاده از مواد شوینده برای تمیز کردن اجاق گاز زیاده روی نکنید. توجه در زمان شستشو هم می تواند شما را از این مشکل خلاص کند.

 

زرد سوختن شعله

اجاق گاز برای سوخت و ساز احتیاج به گاز و هوا دارد. برای سوختن مناسب مقدار گاز و هوا باید با یک نسبت معلوم با هم ترکیب شوند. کمبود هر یک و یا اضافه بودن دیگری می تواند سبب زرد شدن شعله ها شود.

این کار دود زدن اجاق گاز را هم به دنبال خواهد داشت. برای برطرف کردن این اشکال باید صفحه روی اجاق گاز را باز کنید. گاز را بررسی کنید تا اشکالی نداشته باشد و از جای خود تکان نخورده باشد.در صورت احتیاج باید نسبت به عوض کردن نازل ها هم اقدام کنید.

 Your gas stove is warming the climate — even when it's turned off | Grist

تعویض شیشه اجاق گاز رومیزی

 

طبیعی از گاز نو از دلایل دود زدن اجاق گاز

البته این امر برای همه اجاق ها اتفاق نمی افتد. علت اصلی پیدایش این مشکل در اجاق گازهای تازه روغن به کار رفته در ساخت و روغن کاری آن می باشد. به همی سبب چنانچه اجاق گاز تازه شما دود کرد، خیلی نگران نباشید. می توانید از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید.

 

بالا بودن میزان گاز نسبت به هوا

در این هنگام شعله ها آبی می سوزند. برای برطرف کردن این اشکال باید قدری فشار گاز را کم کنید.

 

تنظیم شعله اجاق گاز

تنظیم شعله اجاق گاز راه حل نهایی دلیل کم بودن شعله اجاق گاز است (در ادامه سایر دلایل را بررسی می‌­کنیم). برای تنظیم شعله اجاق گاز چرخاندن مهره تنظیم‌­کننده گاز با آچار در سوی حرکت عقربه­‌های ساعت سبب افزایش جریان گاز می‌­شود. عکس این عمل هم، یعنی چرخاندن مهره تنظیم‌­کننده در خلاف جهت عقربه‌­های ساعت، سبب کاهش جریان گاز می­‌شود.

با شل کردن پیچ تنظیم­‌کننده مخلوط هوا و تغییر اندازه سوراخ­‌های محفظه مخلوط­‌کن می­‌توانید مقدار هوا را هم عوض کنید. در این صورت هوای بیشتر یا کمتری وارد محفظه می‌شود. البته در اجاق گازهای رومیزی جدید مشکل تنطیم نبودن شعله گاز خیلی کم اتفاق میفتد. ولی چنانچه این اتفاق افتاد، گرفتگی یا گشاد شدن سوراخ آن را بررسی و درصورت احتیاج عوض کنید.

 

نکات بیشتر کردن عمر اجاق گاز:

 

v      فاصله هود تا گاز را تلاش کنید میان بازه ۶۵ الی ۷۵ سانتی‌متر بگذارید.

 

v      اگر مواد غذایی سرریز کرد مواد غذایی روی صفحه گاز و شعله‌ها سریعاً گاز را تمیز کنید و از باقی ماندن آن‌ها پیشگیری کنید.

 

v      از نگه‌داشتن بیشتر از ۱۰ ثانیه کلید جرقه اجاق گاز پرهیز کنید.

 

v      از استفاده کردن فر در صورت ترک خوردن شیشه آن تا هنگامی که آن را تعویض نکردید خودداری کنید.

 

v      از تمیز کردن گاز با شیلنگ آب اکیداً پرهیز کنید.

 

v      زغال‌های مخصوص قلیان را هیچ وقت روی شعله‌ها نگذارید.

 

v      همیشه توجه داشته باشید سر شعله‌ها دقیقاً در محل قرارگیری خود به‌صورت درست قرار داشته باشند.

 

v      بهتر است سالی یک‌بار نسبت به سرویس کردن اجاق گاز خود به وسیله یک تعمیرکار اقدام کنید.

 

 

Americans' Gas Stoves Are as Bad for Climate as 500,000 Cars | Time

تعویض شیشه درب فر و اجاق گاز در تهران

 

علت دود کردن فر و راه حل آن

 

فر برای اولین بار روشن شده است

اگر برای اولین بار فر را روشن کرده‌اید و شاهد دود زدن آن هستید، زیاد نگران نباشید. به احتمال زیاد دود و بوی غیر عادی آن، به خاطر سوختن بسته‌بندی محافظ است. فر اجاق گاز را خاموش و بگذارید تا سرد شود. تمام محفظه فر را با دقت بررسی و باقی مانده مواد بسته‌بندی را خارج کنید. برای اولین استفاده از فر توصیه می‌شود حدود ۳۰ دقیقه، فر را در درجه حرارت زیاد، بدون اینکه چیزی داخل آن باشد، روشن نگه دارید. با این روش هر گونه پوشش باقی‌مانده در فر خواهد سوخت. توصیه می‌کنیم قبل از اولین استفاده از فر اجاق گاز، دفترچه راهنمای آن را بخوانید.

 

فر کثیف است

دود زدن فر اجاق گاز، می‌تواند به خاطر باقی ماندن ذرات غذا و چربی روی المنت و قفسه‌های آن، بعد از آخرین پخت و پز باشد. بهترین کار برای رفع آن، این است که اجاق گاز را خاموش و منتظر بمانید تا سرد شود. سپس با استفاده از یک اسفنج نرم و محلول شوینده، به آرامی باقی‌مانده غذا و چربی را از روی المنت و قفسه‌ها پاک کنید.

برای رفع دود زدن فر اجاق گاز باید محفظه فر را از هر گونه باقی مانده مواد غذایی و چربی پاک کنید

بین المنت فر و ظرف غذا فاصله مناسب وجود ندارد

اگر دفترچه راهنمای اجاق گاز فردار را مطالعه کرده باشید، درباره صحیح قرار دادن غذا داخل فر و فاصله مناسب آن تا المنت‌ها، توضیحاتی نوشته شده است. اگر فاصله بین غذا و بخش کباب‌پز فر کم باشد، احتمال سوختن و بلند شدن دود از فر اجاق گاز وجود خواهد داشت.

 

رایج‌ترین مشکل اجاق فر

گرم شدن بیش از حد محفظه فر، می‌تواند به مرور باعث ایجاد اتصال کوتاه و آسیب رساندن به عناصر گرمایشی داخل محفظه شود. اگر المنت‌های فر کاملاً داغ نمی‌شوند و صدای وزوز جزئی و بلند شدن دود را احساس می‌کنید، لازم است با تعمیرکار حرفه‌ای اجاق گاز تماس بگیرید.

 

نحوه تمیز کردن

گاهی اوقات علت دود زدن فر اجاق گاز، به دلیل تمیزکاری اشتباه است. برخی از تمیز کننده‌های اجاق گاز، بسیار دودزا بوده و اگر از آن‌ها استفاده کنید، احتمال بلند شدن دود در هنگام روشن کردن فر وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل، بعد از تمیزکاری با یک دستمال مرطوب تمام سطوح فر اجاق گاز را پاک کنید. محلول آب و سرکه، گزینه مناسبی برای تمیز کردن تمام محفظه داخلی فر و درب آن است.

 

 

بهتر است تعمیر فر توسط  تعمیرکاران حرفه‌ای صورت گیرد.

تعمیر اجاق گاز در غرب تهران

المنت حرارتی

در صورتی که المنت‌های حرارتی (المنت گریل و المنت پخت‌وپز) فر دچار شکستگی و خرابی شده باشند، احتمال بلند شدن دود از فر اجاق گاز وجود دارد. در چنین شرایطی، فر را روشن و سپس ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر مانده تا ببینید که، المنت حرارتی به اندازه کافی سرخ می‌شود یا نه. در صورتی که این اتفاق نیافتاد، به احتمال زیاد مشکل از المنت است. بهترین کار این است که هر چه سریعتر با یک متخصص، جهت تعمیر اجاق گاز خود تماس بگیرید.

 

فشار گاز

اگر تمام موارد گفته شده در بالا را چک کردید و هنوز علت دود زدن فر اجاق گاز خود را پیدا نکردید، بالا بودن فشار گاز می‌تواند دلیل آن باشد. فشار بالای گاز، المنت حرارتی فر را برای داغ شدن، بیش از حد تغذیه و باعث بلند شدن دود در هنگام افزایش درجه حرارت می‌شود.

 

شیشه اجاق گاز رومیزی

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *