راهنمای خرید مایکروفرهای بی ضرر

وسایل مدرن آشپزخانه ها به دلیلی تازگی ورود به خانه ها با خرافاتی همراه است!

بله درست است ضرر ماکروفر هم در یکی از همین دسته ها قرار میگیرد. دهه ها پیش بسیار معتقد بودند حرارت مستقیم موجب بسیاری از بیماری ها از جمله آسم می شود که با این کار فروش فر و توسترها را تحت تاثیر قرار دهند امروزه هم چنین است و مایکروفر این چنین!

نحنوه پخت و پز در مایکروفر به این صورت است که انرژی الکتریکی موجب تولید اشعه هایی می شود که این اشعه ها در برخورد با مواد غذایی می توانند آنها را گرم کنند.

در مایکروفرهای سولاردم هم این چنین است با این تفاوت که علاوه بر اشعه از گاز نیز برای پخت و پز استفاده می شود و ساختاری شبیه فِر دارند.

فهرست مطالب

ساختار داخلی مایکروفر بی خطر

ساختار داخلی یکی از راه هایی که می تواند خطرهای احتمالی مایکروفر را به حداقل برساند ساختار داخلی مایکروفرها هستند.

حتما باید مایکروفر ساختار داخلی مقاومی داشته باشد که در صورت آسیب دیدن لامپ مگنترون و پراکندگی اشعه، بتواند اشعه را در داخل مایکروفر نگه دارد.

 حالا این ساختار به عوامل متععدی بستگی دارد که یکی از این عوامل جنس به کار رفته و آلیاژ ساختاری مایکروفر یا ماکروویو می باشد.

آلیاژ به کار رفته در این ماکروفرها طوری هستند که مانع از خروج و ورود امواج الکترومغناطیسی می شوند. ورود امواج الکترومغناطیسی می تواند موجب اختلال در تولید اشعه شوند و از این رو مهم است که علاوه بر جلوگیری از خروج امواج از ورود امواج هم جلوگیری شود.

تاثیر دستور های پخت مایکروفر

پختی که هر مایکروفر دارد با ماکروفر دیگر متفاوت است و همین باعث تفاوت در عملکرد و درنهایت تفاوت در ایمنی هر دستگاه می شود. به عنوان مثال وقتی برنامه هایی برای پخت پز وجود داشته باشند که بهینه برای هر غذا طراحی شده باشند قطعا کارایی و عملکرد بهینه جلوگیری از اشعه های اضافی می کند و همین مسئله موجب می شود درصد ایمنی دستگاه بالا برود.

تصور کنید برنامه یک ماکروفر برای پخت و پز وجود دارد که با تنظیم حرارت و گردش درست سینی فر میتواند بهترین نتیجه را برای پخت غذا در مدت زمان کوتاهی بدهد حالا مقایسه کنید با ماکروفری که با دمای بالا در تابش زیاد اشعه و گردش نادرست سینی فر این کار را انجام دهد. پس بهینه سازی در گرمایش و چرخش سینی فر یکی از عوامل مهم در ایمنی دستگاه ها می باشد. پس با این مثال کاملا معلوم شد که چگونه برنامه پخت می تواند ما در ایمنی بیشتر یاری کند.

توان مصرفی مایکروفر

توان هر دستگاه را معمولا با

وات نمایش می دهند

و این یعنی قدرت دستگاه!

هرچه دستگاه وات بالاتری داشته باشد یعنی قدرت بیشتری دارد و توانایی گرم کردن غذاها را دارد. اکثر مایکروفرهای بازار توانی بین 500 تا 1200 را دارند. شاید یکی از باورهای غلط در مورد مضر بودن مایکروفرها همین باشد که خیلی ها تصور می کنند توان بالا برابر اشعه بیشتر پس ضرر مایکرفر بیشتر!

باید این مسئله را پذیرفت که اشعه مایکروفر در داخل دستگاه می ماند حتی اگر دستگاه ده برابر در حالت عادی خود توان داشته باشد پس توان دستگاه هم تاثیری در مضر بودن ندارد اما برای انتخاب یک مایکروفر مناسب باید بدانیم که:

“دستگاه های مایکروفر بزرگ دارای توان قدرتی 1000 تا 1600 وات هستند و مدل های متوسط در وات های 800 تا 1000 می باشد. کوچکترین مدل مایکروفر کامپکت می باشد که مناسب برای استفاده در خوابگاه و آپارتمان می باشد. مدل های کامپکت 500 تا 800 وات هستند.
زمانی که توان مایکروفر بالاتر باشد به تامین انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت. این امر باعث می شود تا هزینه های برق افزایش پیدا کند”

در ادامه با مدل های مختلف پخت غذا در مایکروفر آشنا می شویم تا راهنمای خوبی برای خرید
شما باشیم:

پخت و پز کبابی با مایکروفر

برخی مایکروفرها دارای قابلیت های زیادی هستند که به عنوان یک گریل داخلی نیز محسوب می شوند. اگر دستگاه شما دارای این ویژگی می باشد می توانید غذای خود را برشته کنید. شما می توانید مرغ را به صورت کامل درون مایکروفر قرار داده تا برشته شود. باید

دقت کنید که گرمای استفاده شده در این دستگاه ها به مراتب کمتر از گریل های سنتی است. برای اینکه غذای شما به شکل ترد در بیاید کمی زمان نیاز دارد. این مدل ها در برخی اوقات با سینی فلزی عرضه می شود و قابلیت استفاده جداگانه به عنوان گریل را دارا می باشد.

 

پخت کانوکشنی

یکی از کاربردهای نوین که در مایکروفرهای جدید است قابلیت تزریق حرارت به محفظه می باشد. برخی مدل ها دارای این قابلیت هستند که در قسمت پشتی محفظه دارای فن می باشند. فن باعث می شود تا گرمای تولید شده در داخل محفظه مایکروفر به گردش درآید تا غذا به صورت یکنواخت پخته شود. مدل هایی که این قابلیت را دانرد معمولا کمی گران تر هستند. اگر شما از جمله افرادی باشید که به پخت کیک علاقه مند هستید می توانید از این مدل ها استفاده کنید.

 

پخت با فناوری اینورتر

یکی دیگر از قابلیت هایی که در برخی مایکروفرها وجود دارد فناوری اینورتر است. این قابلیت برای نخستین بار در مایکروفرهای مارک پاناسونیک استفاده شده است. در سال های بعد حق استفاده این فناوری به دیگر برندها اعطا شد. اگر مایکروفرهای معمولی را در نظر بگیرید تنها در دوحالت صد در صد توان یا حالت خاموش فعال هستند. اگر به فکر طبخ غذا با 50 درصد توان مایکروفر هستید دستگاه بین دو حالت صفر تا صد درصد توان خود به صورت مدام تغییر حالت خواهد داد. این امر زمانی که شما بخواهید چیزی را با گرمای کمتر و به صورت مداوم پخت کنید ارزشمند نمی باشد و باعث افزایش هزینه های شما می شود. در فناوری استفاده شده که به فناوری اینورتر شناخته می شود شما می توانید با هر میزان از توان دستگاه برای پخت غذا اقدام کنید. این حالت باعث می شود تا هزینه ها کمتر شده و پخت غذا سریعتر رخ دهد و کیفیت بهتری را تجربه کنید.

 

سولاردام یا پخت نوری

از جمله فناوری های نوین دیگری که در دستگاه مایکروفر به کار رفته است سولاردام است. این فناوری به صورت اختصاصی برای اولین بار توسط شرکت ال جی استفاده شده است. در کنار استفاده از امواج شما می توانید از تابش امواج نوری نیز استفاده کنید. به دلیل استفاده از فناوری جدید غذا خشک نشده و آبدار باقی می ماند. این امر باعث می شود تا ویتامین های ضروری غذا از بین نرود.

 

پخت به روش هیتر ذغالی

در برخی مدل ها هیتر ذغالی استفاده شده است که در آن حرارت توسط رشته های ذغال موجود در المنت ایجاد می شود که این امر باعث حفظ ویتامین ها شده و چربی و نمک غذا کاهش پیدا می کند.

پخت به روش هات بلست

هات بلست قابلیت انحصاری سامسونگ می باشد که شباهت زیادی به قابلیت کانوکشن دارد. گرما از طریق المنت های تعبیه شده در بالای دستگاه به محفظه تزریق می شود و این حرارت باعث می شود تا فن مخصوص روشن شود. در مدل کانوکشن حرارت از یکی از دیواره های طرفیت تزریق می شود و سپس به جریان می افتد که در صورت نبود سینی چرخان بخشی از غذا خواهد سوخت.

 

 

 

تماس سریع با اپراتور